Decoupage-tips

Yo!


Fett stolt över min syster Madde(Fucka)! Hon har nämligen bestämt sig att börja med decoupage, något som är en av mina absoluta favoritsysselsättningar! :D Tänkte att jag kunde underlätta för henne, och eventuellt andra som också vill börja med decoupage, genom att skriva lite här hur man kan göra för att undvika såna där störiga saker, som att få massa damm fastlimmat på sitt konstverk.. Been there...

Till att börja med kan man läsa mitt tidigare inlägg om decoupage. Det mesta står väl där kanske, men det kan ju vara svårt att lägga alla produktnamn på minnet, så jag tänkte lägga upp bilder också. I alla fall jag kommer bättre ihåg en produkts layout/design än dess namn. Fotografiskt minne for the win yaa... :P

 


Om man vill ha en matt finish kan man använda Royal Coat decoupagelim. Jag började använda det när jag började med decoupage, men störde mig på att den flög ner massa damm i burken medan jag använde limmet. Det fanns liksom ingen pip på den att trycka ut limmet genom. Jag kunde iofs ha städat lite oftare, but still.. Dessutom var det mycket dyrt för arbetslös Louise - 149 kr per burk/472 ml på Panduro.

 


Här är Panduros lacklim. Den kan användas till decoupage om man vill ha en glansig yta. Jag brukar använda den till typ allt, dels för att den är billig (ca 75 kr/500 ml), dels för att den har en pipkork, som man lätt kan trycka ut limmet med. Då behöver man ju inte stoppa ner en pensel som eventuellt lämnar damm eller annat skräp nere i limmet. Jag vill dock inte ha en glansig yta på mina tavlor som jag gör, så därför brukar jag stryka på ett tunt lager med Ocean Lack, som är ett mattlack, när jag är klar.

 


Det här är Ocean Lack som ger en matt yta. Det är bra att använda om man vill slippa störiga reflektioner i t.ex. en tavla. Den är rätt dyr för att vara en så liten burk (250 ml), men räcker till oväntat mycket! Jag har bara köpt en enda burk sen jag började med mina tavlor för ca ett år sen och det är fortfarande nästan hälften kvar! Tror dock den var dyrare när jag köpte min, idag kostar den 69,50 kr enligt PanduroHobby.se, medan jag nog la ca 80-90 kr för min... fail!
Viktigt när man använder Ocean Lacket är dock att endast stryka på ett ytterst tunt lager! Det blir verkligen matt, vilket jag var aningen skeptisk till först, men när jag väl använde det insåg jag att det verkligen blir matt. Verkligen. Använder man för mycket lack finns risken att det lägger sig som en grumlig hinna över den färdiga tavlan, vilket kanske inte blir så snyggt. Men det är inte så svårt att få till det bra ändå. Jag lyckades rätt bra första gången iaf.

 

 




Ett tips när man decoupagerar är också att inte limma fast en servett med motiv på en mörk bakgrund. Vita och mycket ljusa servetter blir nästintill genomskinliga på vilken bakgrund som helst, så man kan till exempel inte limma fast denna servett (se nedan) på en svart bakgrund. Då kommer motivet på servetten i princip bli helt osynligt.

 


Jag brukar alltid börja mina tavlor med en ljus bakgrund, oftast blir det servetter med svag gul ton, som jag lägger över hela canvasen. Sedan brukar jag limma fast servett för servett och om jag vill ha något mörkare parti brukar jag måla med svart allmogefärg just där. Man kan ju alltid göra det mörkare, men det kan bli svårt att fixa till det ljusare om man väl gjort det för mörkt från början.


Och jag som skulle gå och lägga mig tidigt ikväll.. Här sitter jag nu och klockan slog nyss elva. Men jag blev så exalterad när Madde skrev att hon behövde lite tips angående decoupage. Jag tycker verkligen inte alls att hon ’härmar’ mig eller nått, som hon verkade tro. Det är bara kul när någon delar ens intresse. Jag ska försöka få henne att gilla Darren Hayes också när vi sitter där och pysslar… hehehe >=)


Nighty Night y’all!

Louise


Kommentarer
Postat av: madde

hahaha det där med darren vet jag inte om jag är så pepp på.. men westlife eller dom vanligaste låtarna med savage garden kanske :P



bra inlägg och tips! :)

kraaam <3

2010-11-26 @ 06:52:32
URL: http://vulnerable.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0